FLOK BLOG #30
Smuglæs et bogkapitel
Du har mulighed for at læse os over skulderen i kapitlet: Det faciliterende sprog. Resten af bogen: Den faciliterende leder, udkommer på Hans Reitzels forlag til efteråret 2024
Du har mulighed for at læse os over skulderen i kapitlet: Det faciliterende sprog. Resten af bogen: Den faciliterende leder, udkommer på Hans Reitzels forlag til efteråret 2024
Det at tale sammen kan trænes, så I bliver gode til at stille spørgsmål, undgå at ‘tale på hinanden’ og til at bruge samtalerne som en vej til bedre relationer og mere trivsel.
Denne artikel er på engelsk. // This article is in English.
Unravel facilitation f#ck-ups through a collection of memorable missteps. This article identifies 19 common pitfalls of facilitation.
Man kan godt glemme den ærlige samtale, hvor man lytter til hinanden, prøver at sætte sig i hinandens sted, knytter bånd til hinanden og lærer af hinandens synspunkter. Læs med her, og få indsigt i hvorfor samtaler er en uundværlig ressource, og hvorfor det er vigtigt, at vi taler (mere) sammen.
Vi har facilitering i vores blod – og selvfølgelig kan man facilitere sig til en bedre jul. Her er FLOKs jule-faciliteringstips til dig. Lad dig inspirere, så din jul kan blive en bedre oplevelse for hele familien.
For at kunne modtage feedback på en god måde, skal du selv efterspørge den. For det kan være ualmindeligt svært at tage imod feedback, der bliver “smidt i hovedet” på en. Læs mere om feedback i denne artikel af Signe Bonnén, der første gang blev bragt i Lederweb.
Her kan du få links til artikler om hvordan du kan styrke relationer på arbejdspladsen, du kan få 10 enkle råd, til hvad du gør når dit oplæg er færdigt, samt link til international podcast om SDT-behov.
En pakke til arbejdsmiljøgrupperne på Amager- og Hvidovre Hospital skal støtte et godt arbejdsmiljø, når afdelinger skal flytte i nye bygninger. Men hvordan taler man om det gode arbejdsmiljø, når der af og til kun er ti minutter til rådighed? Læs hvordan vi gjorde her.
Når du giver uden at forvente at få noget igen, så får du mere. Om generøsitet, toiletbørster og en helt særlig samtale i et tog. Læs hele historien om generøsitet her.
En meta-analyse af over 140 undersøgelser peger på, at personer med stærkere sociale relationer har 50 % bedre odds for at overleve end personer med svagere sociale relationer. Læs med, og hør mere om hvorfor det er vigtigt at opretholde stærke relationer, og hvad du selv kan gøre for at styrke dine relationer.
Vi er næsten færdig med et internationalt 2-årigt Erasmus+ projekt om “Tools for Creative Thinking for teenagers”. Læs om nogle af resultaterne og om den toolbox, der bliver tilgængelig for FLOK Blog-læsere, der er interesserede.
Læs anmeldelsen af The Surprising Power of Liberating Structures
– Simple Rules to Unleash a Culture of Innovation af Henri Lipmanowics og Keith McCandless. Bogen handler om faciliteringsstrukturer og -processer og gør brug af både ikoner og eksempler.
Den gode facilitator og professionelle mødeleder tænker altid: Hvorfor holder vi dette møde? Hvad er formålet? Hvad ønsker vi at skabe på dette møde? Det samme kan vi gøre som gode værter i sociale sammenhænge som fx julearrangementer.
Læs et uddrag fra Ib Ravns kommende bog. Uddraget handler om forskellen på at bede dine deltagere gøre noget og at føle og synes noget, og om hvordan du som underviser og facilitator kan bruge denne skelnen til at engagere dine deltagere.
Ib Ravn har gæstet Brinkmanns Briks, hvor han fortæller om sine mange års erfaring med facilitering og mødeforskning. Her kan du også høre om Bastian Overgaard og hans spændende arbejde med stilhed på møder.
Det kan virke banalt at skulle forklare eller instruere en proces til en gruppe, men selv øvede facilitatorer kommer ofte i problemer. At kunne gøre det rigtigt er en af de vigtigste facilitatorkompetencer. I denne artikel får du koden til, hvordan du altid kan lykkes med at forklare enhver proces eller øvelse til en gruppe.
Vi mennesker kan godt lide at føle os hørt og forstået – især uden at skulle sige direkte, hvad vi mener, og hvad vi vil have at en anden skal gøre. Historiefortællingen giver os mulighed for at kommunikere forskellige budskaber på indirekte måder.
De tre grundlæggende behov, autonomi, komptence og samhørighed, som er beskrevet i SDT’s behovspsykologi, kan lægge grundlaget for din facilitering. Læs her hvordan det hænger sammen.
“Er der nogen spørgsmål?” – Stiller du det spørgsmål efter et oplæg, så er det den næsten sikre vej til larmende og pinlig tavshed. Læs her, hvad du kan sige i stedet for at få godt gang i snakken.
Individuelle samtaler kan åbne øjnene for det før usete. I denne artikel dykker vi ned i den meningsskabende samtale, og hvad den kan give dig. Vi ser på tre elementer, der på hver sin måde beskriver samtalens “magi”.
Læs hvordan online-redskaber som fx Miro hjalp med til at løse en kompleks problemstilling for et større trafikselskab. – Og ovenikøbet gjorde det mere effektivt end fysiske møder ville have kunnet.
Dyrk respekten, den gode samtale og nysgerrigheden efter andres standpunkt – det kan have store konsekvenser at have en hårde omgangsform for både trivsel, kreativitet og opgaveløsningen lider.
Vi afholder en konference syv steder i landet – samtidig! Det var den ambitiøse plan for HK Kommunals Arbejdsmiljøkonference 2021. Læs her, hvordan det gik.
Lider du af Zoom-fatigue? Her kan du finde gode råd til, hvordan du kan styrke nærværet på dine onlinemøder.
Det hybride møde, hvor nogle er fysisk sammen og andre er online, er den sværeste mødetype at facilitere. For de fleste er det lettere at forholde sig til dem, man lige har rakt kaffen i mødelokalet og hyggesnakket lidt med. Problemet er, at ikke alle oplever sig helt med i mødet, når de sidder et andet sted og ikke har været med i hyggesnakken.
Fra 250 deltagere til 800 tilmeldte. Det var én af konsekvenserne af at omlægge en konference om arbejdsmiljø til det virtuelle format. Læs casen her og få gode råd til din næste virtuelle konference.
I onlineformatet skal alt være tydeligere. Budskabet skal være klarere og powerpointslides skal stå tydeligere for deltagerne. Få fem enkle råd til at gøre dine onlinemøder mere levende.
Mennesket har tre fundamentale behov, som du kan støtte i din facilitering. Læs her om sammenhængen mellem facilitering og motivation.
Få du en række konkrete og enkle råd til, hvordan du kan gøre de virtuelle samtaler bedre på arbejdet
Som leder skal du tale om det, som sker – og er sket – på en respektfuld og undersøgende måde. Få værktøjer til at tage den svære dialog om krænkelser.
Videndeling er ikke bare snik-snak – det skal faciliteres. Få Ib Ravns fem bedste metoder til effektiv og værdigivende videndeling.
Vil du vinde dine diskussioner – eller vil du have venner? Lær hvordan du undgår at ødelægge dine relationer i din iver efter at vinde diskussioner.
Læs netværksekspert Nanna Munk’s 10 bedste råd til, hvordan du skaber et stærkt ledernetværk.
Tiden kalder på virtuelle møder, der engagerer og involverer deltagerne. Men kan man overhovedet det – når det i forvejen er svært at lave engagerende møder ansigt til ansigt?
Når du gør dit arrangement corona-sikkert, kan du samtidig gøre det mere spændende, relevant og engagerende for deltagerne. Læs hvordan her.
Når kaos råder, må du for en stund opgive at lægge planer og bare “gøre et eller andet”. Derfor lærer du meget nyt, imens krisen raser.
Efter corona er det slut med at sidde lårene af 200 kolleger til et fællesmøde – og det er en god ting! Læs hvorfor i Ib Ravns artikel her.
Hvad gør du, når du står overfor et rigtigt brokkehovede? Få den hemmelige kode til at håndtere brok og lær at finde guld i skraldebunken.
Så længe bogen er på idéstadiet er det rigtig sjovt. Men en dag skal røv til sæde og bogen skal skrives. Fem fifs til dig, der vil skrive.
Hvem skal lyse op i lokalet – dig eller din powerpoint? Gode råd til dig, der vil lave en præsentation med gennemslagskraft.
En god feedbackkultur har mange fordele. Hvis I undgår de værste faldgruber er potentialet for læring og udvikling stort.
Konsulenter, undervisere, ledere bliver evalueret på deres kvalifikationer og præstationer. Næ… de bliver i høj grad evalueret på deres køn.
Økonomer betegner det som irrationelt at dele – samtidigt med at de fleste opfatter det at dele, som moralsk rigtigt. Hvem har ret?
Konflikter og forskellighed. Det skal der til, for at en gruppe kan træffe de bedste beslutninger. Enighed gør os nemlig dummere, end vi faktisk er.
En pakke til arbejdsmiljøgrupperne på Amager- og Hvidovre Hospital skal støtte et godt arbejdsmiljø, når afdelinger skal flytte i nye bygninger. Men hvordan taler man om det gode arbejdsmiljø, når der af og til kun er ti minutter til rådighed? Læs hvordan vi gjorde her.
Når du giver uden at forvente at få noget igen, så får du mere. Om generøsitet, toiletbørster og en helt særlig samtale i et tog. Læs hele historien om generøsitet her.
Her kan du få links til artikler om hvordan du kan styrke relationer på arbejdspladsen, du kan få 10 enkle råd, til hvad du gør når dit oplæg er færdigt, samt link til international podcast om SDT-behov.
En meta-analyse af over 140 undersøgelser peger på, at personer med stærkere sociale relationer har 50 % bedre odds for at overleve end personer med svagere sociale relationer. Læs med, og hør mere om hvorfor det er vigtigt at opretholde stærke relationer, og hvad du selv kan gøre for at styrke dine relationer.
Vi er næsten færdig med et internationalt 2-årigt Erasmus+ projekt om “Tools for Creative Thinking for teenagers”. Læs om nogle af resultaterne og om den toolbox, der bliver tilgængelig for FLOK Blog-læsere, der er interesserede.
Læs anmeldelsen af The Surprising Power of Liberating Structures
– Simple Rules to Unleash a Culture of Innovation af Henri Lipmanowics og Keith McCandless. Bogen handler om faciliteringsstrukturer og -processer og gør brug af både ikoner og eksempler.
Den gode facilitator og professionelle mødeleder tænker altid: Hvorfor holder vi dette møde? Hvad er formålet? Hvad ønsker vi at skabe på dette møde? Det samme kan vi gøre som gode værter i sociale sammenhænge som fx julearrangementer.
Læs et uddrag fra Ib Ravns kommende bog. Uddraget handler om forskellen på at bede dine deltagere gøre noget og at føle og synes noget, og om hvordan du som underviser og facilitator kan bruge denne skelnen til at engagere dine deltagere.
Ib Ravn har gæstet Brinkmanns Briks, hvor han fortæller om sine mange års erfaring med facilitering og mødeforskning. Her kan du også høre om Bastian Overgaard og hans spændende arbejde med stilhed på møder.
Det kan virke banalt at skulle forklare eller instruere en proces til en gruppe, men selv øvede facilitatorer kommer ofte i problemer. At kunne gøre det rigtigt er en af de vigtigste facilitatorkompetencer. I denne artikel får du koden til, hvordan du altid kan lykkes med at forklare enhver proces eller øvelse til en gruppe.
Vi mennesker kan godt lide at føle os hørt og forstået – især uden at skulle sige direkte, hvad vi mener, og hvad vi vil have at en anden skal gøre. Historiefortællingen giver os mulighed for at kommunikere forskellige budskaber på indirekte måder.
De tre grundlæggende behov, autonomi, komptence og samhørighed, som er beskrevet i SDT’s behovspsykologi, kan lægge grundlaget for din facilitering. Læs her hvordan det hænger sammen.
“Er der nogen spørgsmål?” – Stiller du det spørgsmål efter et oplæg, så er det den næsten sikre vej til larmende og pinlig tavshed. Læs her, hvad du kan sige i stedet for at få godt gang i snakken.
Individuelle samtaler kan åbne øjnene for det før usete. I denne artikel dykker vi ned i den meningsskabende samtale, og hvad den kan give dig. Vi ser på tre elementer, der på hver sin måde beskriver samtalens “magi”.
Læs hvordan online-redskaber som fx Miro hjalp med til at løse en kompleks problemstilling for et større trafikselskab. – Og ovenikøbet gjorde det mere effektivt end fysiske møder ville have kunnet.
Dyrk respekten, den gode samtale og nysgerrigheden efter andres standpunkt – det kan have store konsekvenser at have en hårde omgangsform for både trivsel, kreativitet og opgaveløsningen lider.
Vi afholder en konference syv steder i landet – samtidig! Det var den ambitiøse plan for HK Kommunals Arbejdsmiljøkonference 2021. Læs her, hvordan det gik.
Lider du af Zoom-fatigue? Her kan du finde gode råd til, hvordan du kan styrke nærværet på dine onlinemøder.
Det hybride møde, hvor nogle er fysisk sammen og andre er online, er den sværeste mødetype at facilitere. For de fleste er det lettere at forholde sig til dem, man lige har rakt kaffen i mødelokalet og hyggesnakket lidt med. Problemet er, at ikke alle oplever sig helt med i mødet, når de sidder et andet sted og ikke har været med i hyggesnakken.
Fra 250 deltagere til 800 tilmeldte. Det var én af konsekvenserne af at omlægge en konference om arbejdsmiljø til det virtuelle format. Læs casen her og få gode råd til din næste virtuelle konference.
I onlineformatet skal alt være tydeligere. Budskabet skal være klarere og powerpointslides skal stå tydeligere for deltagerne. Få fem enkle råd til at gøre dine onlinemøder mere levende.
Mennesket har tre fundamentale behov, som du kan støtte i din facilitering. Læs her om sammenhængen mellem facilitering og motivation.
Få du en række konkrete og enkle råd til, hvordan du kan gøre de virtuelle samtaler bedre på arbejdet
Som leder skal du tale om det, som sker – og er sket – på en respektfuld og undersøgende måde. Få værktøjer til at tage den svære dialog om krænkelser.
Videndeling er ikke bare snik-snak – det skal faciliteres. Få Ib Ravns fem bedste metoder til effektiv og værdigivende videndeling.
Vil du vinde dine diskussioner – eller vil du have venner? Lær hvordan du undgår at ødelægge dine relationer i din iver efter at vinde diskussioner.
Læs netværksekspert Nanna Munk’s 10 bedste råd til, hvordan du skaber et stærkt ledernetværk.
Tiden kalder på virtuelle møder, der engagerer og involverer deltagerne. Men kan man overhovedet det – når det i forvejen er svært at lave engagerende møder ansigt til ansigt?
Når du gør dit arrangement corona-sikkert, kan du samtidig gøre det mere spændende, relevant og engagerende for deltagerne. Læs hvordan her.
Når kaos råder, må du for en stund opgive at lægge planer og bare “gøre et eller andet”. Derfor lærer du meget nyt, imens krisen raser.
Efter corona er det slut med at sidde lårene af 200 kolleger til et fællesmøde – og det er en god ting! Læs hvorfor i Ib Ravns artikel her.
Hvad gør du, når du står overfor et rigtigt brokkehovede? Få den hemmelige kode til at håndtere brok og lær at finde guld i skraldebunken.
Så længe bogen er på idéstadiet er det rigtig sjovt. Men en dag skal røv til sæde og bogen skal skrives. Fem fifs til dig, der vil skrive.
Hvem skal lyse op i lokalet – dig eller din powerpoint? Gode råd til dig, der vil lave en præsentation med gennemslagskraft.
En god feedbackkultur har mange fordele. Hvis I undgår de værste faldgruber er potentialet for læring og udvikling stort.
Konsulenter, undervisere, ledere bliver evalueret på deres kvalifikationer og præstationer. Næ… de bliver i høj grad evalueret på deres køn.
Økonomer betegner det som irrationelt at dele – samtidigt med at de fleste opfatter det at dele, som moralsk rigtigt. Hvem har ret?
Konflikter og forskellighed. Det skal der til, for at en gruppe kan træffe de bedste beslutninger. Enighed gør os nemlig dummere, end vi faktisk er.
MOTIVERENDE OG TYDELIG LEDELSE
– I lyset af selvbestemmelsesteorien. Det er velkendt, at de sidste …
– Mange ledere har fundet ud af, at når de samler 20 eller 100 medarbejdere …
– I de seneste 10-15 år er der blevet talt meget om videndeling…
Teamkoordinator som facilitator
– I skolens mange team spiller teamkoordinator en central rolle
– ledelsesredskaber til at skabe mening i arbejdet med…
Faciliter vidensdeling på møder
– Alle taler om videndeling, men ingen gør noget …
– På danske arbejdspladser bortødsler man …
Har du mod på et tillidsfuldtledelsesteam?
– Hvis du vil lykkes som leder, skal du have mindst to ben at gå på…
Bedre møder gennem facilitering
– At facilitere et møde er at sørge for, at det bliver gennemført ordentligt…