Løs konflikter og kriser med samtaletræning

Af Tanja Bonde Pedersen, cand.mag.  i sprogpsykologi på KU og skribent for FLOK 

Mange mennesker tænker ikke på samtaler som noget, man kan træne og blive bedre til. Men faktisk er det en ’skill’, som giver stor værdi at blive klogere på og øve sig i. Gode samtaler giver fører til gode relationer og bedre samarbejde – og når samarbejdet er i top, stiger trivslen og produktivitet øges. Læs med, og hør hvad andre siger om Signes workshop ’Tal Sammen’.

Gode samtaler og hvordan man gør det, er netop hvad Signe Bonnén havde på dagsordenen i sin workshop ’Tal Sammen’, der er navngivet efter hendes nye bog.

 

Den gode samtale

At samtaler er en del af kommunikationsbranchens arbejde, er ingen overraskelse – man kommunikerer jo! Det gør vi alle sammen. Så hvorfor skal vi øve os i at tale sammen? Stine Mandrup Lund fra KL svarer:

”Jeg håbede, at vi med Signes oplæg kunne skabe en bevidsthed om det at have en god samtale: At det simpelthen ikke bare er noget du gør per automatik, men at der rent faktisk er en faglighed i det og at der ligger nogle bevidste valg og fravalg, når du går ind i en samtale med andre mennesker”

 

Et anderledes arrangement

Vi kender alle sammen instruktionen ”Snak sammen ved bordene” ved et oplæg. Her fik denne øvelse nye højder, og deltagerne begyndte lynhurtigt at fortælle hinanden om sig selv og måden de kommunikerer på, selvom de ikke kendte hinanden særlig godt på forhånd.

”Signe kunne skabe den her fælles oplevelse – eller forståelse – så man faktisk havde lyst til at begynde at fortælle hinanden hvem man var og hvad man laver.” – Jørgen Chr. Wind Nielsen, Kommunikation & Sprog.

 

Hvorfor skal vi tale (mere) sammen?

Gode samtaler giver stærkere relationer, øger vores trivsel, glæde og endda vores helbred. Det viser adskillige undersøgelser.

For den kommunale verden, som KL beskæftiger sig med, er relationsperspektivet vigtigt.

”Den gode relation – og derved også den gode samtale – gør os kun endnu bedre til at komme ud med det kommunikationsprodukt der i sidste ende skal ende ude hos borgeren.” – Stine Mandrup Lund, KL.

På samfundsniveau har samtaler også stor relevans. Jørgen Chr. Wind Nielsen nævner både krig og klima som aktuelle områder, hvor kommunikationsfolk har en vigtig rolle.

”Hvis man forstørrer det op med klimakrisen, krige og ting og sager, der er det jo en rigtig god idé hvis folk, også i konflikter – som et konfliktløsningsværktøj – begyndte at tage samtalen alvorligt. Det er jo ikke alle ting man kan løse med at udveksle synspunkter med hinanden, men det er jo sjældent, at det gør situationen værre.”

Lyder det som noget for dig og dine kolleger? Kontakt Signe for et uforpligtende møde.

Det en rigtig god idé hvis folk, også i konflikter, begyndte at tage samtalen alvorligt. Det er ikke alt, man kan løse med at udveksle synspunkter, men det er sjældent, at det gør situationen værre.