Facilitering af innovationsdag

Kenneth Agerholm blev af MOVIA bedt om design og facilitering af en innovationsdag med 80 deltagere fra de største interessenter som DSB og MOVIA til deleøkonomivirksomheder som GoMore og til små cykeludlejningsfirmaer.

Innovationsdagen skal adressere flere kritiske udfordringer:

  • SaaS-løsninger, der dækker de fleste transportområder, vil meget snart dominere markedet
  • Virksomheder som Google og Apple er allerede tæt på markedsdominans
  • Vi Danmark – måske bortset fra Rejseplanen – er bagud.

Deltagerne, der meldte sig til innovationsdagen var til vores store overraskelse fra det allerøverste ledelsesniveau. Ingen turde IKKE komme til denne proces. Det var for vigtigt.

Opdraget til Kenneth Agerholm var at facilitere en innovationsdag, hvor interessenter fik følgende udbytte:

  • Hvor kritiske er udfordringerne?
  • Skal vi i Danmark selv skabe en SaaS-platform, der kan operere intermodalt og sømløst tilbyde rejsende alle typer transportmuligheder i ét – eller skal vi ud og lave partnerskaber med de store aktører, så vi dog får nogen indflydelse?

Dagen blev en unik udviklingsdag for 80 high level aktører, uden keynotes og breakout sessions i klassisk forstand. En dag hvor alle deltagere var involveret og motiveret fra første til sidste minut.

Vi brugte følgende metoder til facilitering af innovationsdagen

  • Prototypesessioner, hvor alle deltagere udviklede forskellige typer SaaS-løsninger
  • Kortlægning (mapping) af teknologiudvikling inden for transport.
  • Udvikling partnerskaber så der sikres en god businesscase på SaaS-løsninger
  • Udvikling af juridiske problemer
  • Oplæg af eksperter i de forskellige udviklingsgrupper

Prototyping

I FLOK er vi kæmpe tilhængere af at arbejde med prototyper i alle former for udviklingsprocesser. Ok, det er ikke usædvanligt at anvende prototyper i udviklingen af et fysisk design. Men hvad med processer og servicedesign, giver det også mening her at bruge prototypetilgangen? Vores svar er et rungende JA. Når I arbejde struktureret med prototyping på alle niveauer øger i udviklingshastigheden for et projekt. Derudover finder I hurtigere grundlæggende fejl i jeres forståelse af problemet, I øger helhedsforståelsen af de forskellige løsninger – og frem for alt får I inddraget jeres kunders eller brugeres behov tidligt i processen.

Kortlægning (mapping)

Når I faciliterer kortlægningsprocessen skal I huske nogle vigtige områder: Kunderejsen, oplæg fra domæneeksperter, interviews med kunder og brugere og input om afgørende ny viden om trends, businssmodeller m.m.

Partnerskaber

I mange større projekter er den eneste vej til at innovere effektivt, at skabe partnerskaber på tværs af sektorer eller brancer. Når I sætter partnerskaber i søen er der en række faldgruber I skal undgå, men der er også en række parametre der vil sikre en høj innovationskapacitet og gennemførsel. Det vil vi gerne hjælpe jer med.

Hvordan faciliterer I en innovationsdag der skaber den forandring I håber på?

I skal selvfølgelig have et klart defineret formål. I skal også vælge nogle procesformer der særligt fremmer jeres formål. Dvs. det er ikke sikkert at langhårede oplæg fra kloge professorer eller 24 slides fra økonomidirektøren er det rigtige, hvis I vil motivere deltagerne til at innovere og nytænke. Dernæst skal I have en god variation i de procesformer I bruger. Ellers falder folk fra. Vi anbefaler at I henter hjælp til faciliteringen udefra – så ledelse og HR er fri til at deltage.