Forandringsledelse for 1300 skolefolk i Norge

“Fordi det var så udmærket, det Nanna Munk præsterede med dem, og fordi vi blev meget betagede af måden, hun arbejdede på, så brugte vi hende også til at holde kursus for ca. 1300 ledere og lærere i grundskolen.” Lone Lønne Christiansen, seniorrådgiver i det norske Utdanningsdirektoratet

For seniorrådgiver i Utdanningsdirektoratet Lone Lønne Christiansen var Nanna Munk den samarbejdspartner, der skulle til for at bringe faglighed omkring forandrings- og procesfacilitering godt i spil i det nationale projekt FYR.

“Vi havde brug for en, som var god til processer, og vi blev anbefalet at kontakte Nanna. Vi var i gang med et stort nationalt projekt for erhvervsuddannelserne i Norge, og vi skulle for det første få koordinatorerne, der var ansat i projektet, til at blive gode til at holde møder og konferencer. For det andet havde vi brug for, at lærere og skoleledere blev gode til at konkretisere visionerne lokalt ude på alle skolerne. Dér syntes vi, at Nanna var virkelig god.

Først brugte vi hende til at undervise de 35 koordinatorer fra hele Norge i lærende procesdesign. Og fordi det var så udmærket, det hun præsterede med dem, og fordi vi blev meget betagede af måden, hun arbejdede på, så brugte vi hende som oplægsholder på tre store FYR-konferencer i Oslo. Her arbejdede hun hver gang med 300-500 lærere og ledere om at skabe forandringer på skolerne. Endelig holdt hun på konferencerne også en workshop for alle skolelederne om faciliterende ledelse.

Nanna er særligt god til at lytte og skabe kontakt – og som konsulent har hun været vældig dygtig og har været meget “på” hele tiden. 

I de små forsamlinger fik hun meget fint folk til at arbejde med tingene og få det til at føles naturligt – få dem til at gøre ting, som de ikke havde gjort før. Og i de store forsamlinger har hun også været rigtig god til at holde på opmærksomheden og få folk til at arbejde. På en behagelig, sød og rolig måde.

Effekten af de store konferencer er ikke så let at måle på endnu, men jeg ved, at de 35 koordinatorer, der var sammen med hende en hel dag i København, de har altså brugt hendes metoder, og de har spredt det til andre, som de har arbejdet sammen med.”

FYR er en forkortelse for “Fellesfag, Yrkesretting og Relevans” og er et 3-årigt projekt i Norge, der skal skabe et mere relevant indhold – mere erhvervsretning (yrkesretting) – på de uddannelser, der minder om faguddannelserne på de danske tekniske skoler.