MOVIA tog initiativ til at se fremtiden i øjnene

Kenneth Agerholm blev af MOVIA bedt om at designe og facilitere en dag med 80 deltagere fra de største interessenter som DSB og MOVIA til deleøkonomivirksomheder som GoMore og til små cykeludlejningsfirmaer.

MOVIA og en række af de største spillere inden for offentlig og privat transport gik sammen om at adressere flere kritiske udfordringer: Smarte SaaS-løsninger, der dækker de fleste transportområder, vil meget snart dominere markedet; virksomheder som Google og Apple er allerede tæt på markedsdominans; og vi i Danmark – måske bortset fra Rejseplanen – er bagud.

Deltagerne, der meldte sig, var til vores store overraskelse fra det allerøverste ledelsesniveau. Ingen turde IKKE komme til denne proces. Det var for vigtigt.

Opdraget til Kenneth Agerholm var at skabe en proces, hvor interessenter kunne få mere klarhed om:

  • Hvor kritiske er udfordringerne?
  • Skal vi i Danmark selv skabe en SaaS-platform, der kan operere intermodalt og sømløst tilbyde rejsende alle typer transportmuligheder i ét – eller skal vi ud og lave partnerskaber med de store aktører, så vi dog får nogen indflydelse?

Vi skabte en dag for de 80 deltagere, hvor der stort set ikke var nogen oplæg, og hvor der heller ikke var break-out sessioner i klassisk forstand. Der var:

  • prototypesessioner, hvor alle deltagere udviklede forskellige typer SaaS-løsninger og
  • interessenter der kortlagde teknologiudvikling og behov inden for transport.
  • Andre arbejdede med hvilke typer partnerskaber der skal udvikles, så alle parter oplever, at der er en god businesscase på en SaaS-løsning.
  • og nogle arbejdede på juridiske problemer, formidling af komplekst stof mm.

Ind i mellem var der oplæg af nogle af grupperne, der viste mulige løsninger som andre så gik videre med.